Ceremonia ceaiului între război și pace

Ceremonia ceaiului - matcha - ceai verde japonez

O manifestare fizică a budismului Zen, ceremonia ceaiului sau calea ceaiului cunoscută și sub denumirea de chado sau chanoyu a ieșit din mănăstirile budiste și a cucerit elitele japoneze, devenind extrem de populară între lorzii războinici ai Japoniei medievale. Ca atare, ar fi naiv și simplist să vedem ceremonia ceaiului doar ca pe o experiență spirituală. Cu atât mai mult cu cât se știe că samuraii japonezii se foloseau de această ceremonie pentru a se ruga pentru victorie în luptă, pentru a negocia și încheia alianțe. O dovadă a folosirii chado ca scenă politică este faptul că în anul 1586,emisarii trimiși de shogunul Hideyoshi pentru a aplana conflictul dintre armatele lui Shimazu și Omoto au fost maeștri ai chado, denumiți în japoneză chajin. 

La mijlocul secolului XIX, odată cu înlăturarea de la putere a shogunilor, se produce o schimbare importantă în societatea și cultura japoneză. Japonia intră într-o eră a iluminării și devine din ce în ce mai atrasă de cultura și obiceiurile occidentale. Ca urmare, chado intră într-un con de umbră fiind considerat un vestigiu al orânduirii feudale pe care Japonia era nerăbdătoare să o dea uitării.

În anul 1872, Sen Soshitsu XV, Mare Maestru al Chado, reprezentant al școlii Urasenke și unul dintre urmașii direcți ai lui Sen no Rikyu, înaintează o petiție pentru ca chado să fie considerată în mod oficial o expresie a culturii japoneze. Astfel ceremonia ceaiului devine un simbol al naționalismului cultural japonez și în același timp, obiect de studiu obligatoriu în școlile publice pentru fete. În acest fel chado se transformă dintr-o activitate rezervată bărbaților, într-o formă de exprimare estetică practicată în mod special de către femei.

Chanoyu – ceai pentru război

Unul dintre principiile importante ale ceremoniei ceaiului este armonia. Însă dacă la originea acestei ceremonii, armonia era una de ordin spiritual, cu trecerea timpului acest principiu al chado s-a transformat într-o retorică a supunerii absolute fie în fața tradițiilor și cutumelor, fie față de shogun sau orice altă formă de autoritate. O astfel de supunere, indispensabilă pentru atingerea armoniei, presupunea renunțarea la orice manifestare a sinelui și urmarea fără abatere a Căii, pentru ca în final sinele să fie doar o manifestare a unor credințe externe, stabilită de autoritatea supremă. Drept urmare, individul devine insignifiant, o parte măruntă a unui întreg. Astfel Calea Ceaiului devine parte importantă în crearea și definirea patrioților japonezi din al Doilea Război Mondial, un instrument de propagandă extrem de puternic, simbol al naționalismului japonez.

matcha și ceremonia ceaiului

În această perioadă moartea maestrului Sen no Rikyu, tatăl esteticii wabi sabi despre care puteți citi mai multe în articolul de aici, este folosită de urmașii acestuia pentrub a motiva și manipula soldații japonezi. Reprezentanți ale celor 3 mari școli de ceai ale Japonia, cei trei maeștri ai ceaiului transformă sinuciderea ritualică prin seppuku a lui Rikyu într-un exemplu a armoniei wabi sabi. Cu ocazia comemorării a 350 de ani de la moartea lui Rikyu are loc Nenki Ochakai – o ceremonie a ceaiului cu 700 de participanți (21–23 April 1940), estetica wabi sabi face pasul final către o estetică a morții în numele patriei: moartea este văzută ca o etapă necesară către imersiunea în identitatea națională, modul suprem de renunțare la sine pentru binele nației. Astfel faimoșii kamikaze, membrii ai batalioanelor morții, sunt îndrumați să-și sacrifice viețile în slujba binelui țării, la ordinele împăratului și cu sprijinul urmașilor lui Sen no Rikyu.

Chanoyu – matcha pentru pace

 Casă de ceai, matcha, ceremonia japoneza a ceaiului

Sfârșitul războiului aduce cu sine nevoia acută a Japoniei de schimbare și dezvoltare economică, nevoie ce se vede reflectată și în felul în care este percepută și promovată ceremonia ceaiului. Această nevoie se manifestă prin întoarcerea practicanților chanoyu către estetica wabi sabi, către simplitate, către credința că aurul prevertește mintea și sufletul și că fiecare viață este prețioasă. Ca parte a reinventării postbelice a Japoniei, chado redevine o ceremonie restrânsă, o experiență pentru simțuri și suflet. Ceremoniile chado în masă sunt văzute ca festivaluri ale ceaiului ostentative și de prost gust, lipsite cu desăvârșire de spiritualitate.

Mai târziu, în 1973, Japonia lansează campania ”pace printr-un bol cu ceai”, campanie ce marchează o perioadă de investiții masive în reprezentarea matcha, a ceaiului verde japonez și a ceremoniei ceaiului ca simboluri culturale și obiective turistice.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PUNCTE DE RECOMPENSA
  • Înregistrați-vă și câștigați
    200 Puncte
  • Plasați comanda și câștigați puncte Câştiga50 Puncte la fiecare100.00 lei a petrecut
  • Scrie o recenzie
    Scrie recenzii și câștigă30 Punct
  • image
    Aplicați puncte pe totalul coșului

    Regula de conversie:1.00 lei = 10 Punct

PUNCTE DE RECOMPENSA PUNCTE DE RECOMPENSA

10 % reducere la prima ta comandă, dacă te abonezi acum la newsletter ul nostru. Promitem să-ți trimitem vești într-un ritm care să nu te deranjeze!

Abonează-te acum!

x